• 1399/11/20 - 14:46
  • 41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست دبیران هیات های ممتحنه، ارزشیابی و برنامه ریزی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی

نشست دبیران هیات های ممتحنه و ارزشیابی شورای علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی از ساعت 30:8 الی 13 روز 18/11/99، با حضور معاون محترم آموزشی و چند تن از مدیران حوزه معاونت اموزشی و سخنرانان مدعو به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه پس از تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید و سرود ملی، سرکار خانم دکتر جرجانی پس از عرض خیر مقدم و تبریک ایام الله دهه فجر و ولادت حضرت زهرا(س)، ضمن تقدیر از هم اندیشی و مشارکت علمی و تخصصی هیاتهای ممتحنه و ارزشیابی در پیشبرد فعالیتهای مرتبط ، گزارشی از فعالیتهای یک ساله دبیرخانه شامل بازنگری و تغییرات برنامه های آموزشی ، آزمونهای مختلف دبیرخانه ، اعتباربخشی رشته مقاطع مختلف و تغییرات محتوایی سایت دبیرخانه به لحاظ افزایش پاسخگویی و تسریع اطلاع رسانی توضیحاتی را ارائه نمودند. ایشان همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره 3 نفر از اعضای بوردها که در یکسال اخیر به رحمت الهی پیوسته بودند از تلاش انان در راه اعتلای علمی حوزه سلامت تقدیر نمودند.

در ادامه جناب آقای دکتر حق‌دوست معاون محترم آموزشی، ضمن تقدیر از همکاری اعضای محترم بورد که همواره موجب رشد و تعالی، ثبات برنامه‌ریزی و پایندگی علمی وزارت بهداشت بوده اند به لزوم بازنگری در ساختار بورد اشاره و با توجه به نقش بوردها به هماهنگی حداکثری آنان با برنامه های کشوری تاکید نمودند. ایشان همچنین خواستار تغییر در نوع نگاه به آموزش و لزوم تغییر در دانشگاهها با توجه به ماهیت رشته های در حال تغییر و پیشرفت در دنیا و لزوم ارتباط با صنعت و بروز رسانی دانشگاهها شدند. در ادامه جناب آقای دکتر پور عباس با ارائه مدل شش وجهی تعالی دانشگاه، به جهت گیری حوزه معاونت آموزشی در محورهای 6 گانه اشاره و در خصوص ورودی ها و خروجی های این مدل در راستای سیاستگذاری، اجرا و ارزیابی توضیحاتی ارائه نمودند.

در بخش بعدی دبیران محترم نظرات خود را در خصوص مطالب ارائه نمودند که از مهمترین آنها می توان به لزوم برنامه ریزی برای آینده شغلی فارغ‌التحصیلان، مدل تعیین حدنصاب پذیرش داوطلبان رشته های مختلف ، ظرفیت‌های پذیرش دانشجو، مدل شش وجهی تعالی دانشگاه و همگرایی رشته‌ها اشاره داشت.

 در بخش بعدی جناب آقای دکتر آیتی دبیر محترم گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مروری بر مبانی توسعه اموزش عالی حوزه علوم پزشکی در مناطق آمایشی کشور نموده و در خصوص اهمیت و فرایند اعتباربخشی رشته ها ، رتبه بندی دانشگاهها ، برآورد نیروی انسانی، آمایش سرزمینی، ماموریتهای دانشگاهها و قطبها مطالبی بیان نمودند.

 در ادامه جناب آقای دکتر جغتایی مسئول کار گروه شبیه سازی و ابزار های شبیه ساز در آموزش پزشکی ضمن تعریف شبیه سازی ، در خصوص مهارت های مورد نیاز دانشجویان علوم پزشکی و چالش های پیش رو، توضیحاتی را درباره مزایا، کاربردها و ملاحظات استفاده از شبیه سازی در سیستم بهداشت و درمان (آموزش، ارزیابی، مدیریت، پژوهش)، نگاهی به بازار صنعت، شبیه سازی در علوم پزشکی، برنامه اجرایی گسترش کاربرد شبیه سازی در علوم پزشکی ارائه فرمودند.

جناب آقای دکتر هاشمی نظری رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز ضمن اعلام تقویم آزمون‏های 1400 به تغییرات پیش رو و الزامات برگزاری آزمونها و چالشها و راهکارهای موجود پرداختند.

همچنین جناب آقای دکتر حسن زاده عضو محترم کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی در خصوص همگرایی رشته ها سخنرانی نمودند و بر لزوم شناسایی مشکل، بازنگری در سیاست‌گذاریها و فرایندها تاکید نمودند.

 در ادامه این نشست جناب آقای مهندس مجتبی نسب دبیر محترم شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری مطالبی را درباره چالش‌های پیش روی تأمین خدمات آزمایشگاهی و کمکی که این شبکه برای حل مشکلات نموده است ارائه نمودند. در ادامه، جناب آقای دکتر قنبری عضو محترم هیات علمی معاونت آموزشی با توجه به تجربه موفق شبکه سازی آزمایشگاهی در زمینه پژوهش، بر استفاده از این ظرفیت در آموزش برخی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی اشاره و بر اشتراک گذاری تجارب تاکید نمودند.

 در بخش پایانی، سرکار خانم دکتر خسروی مسئول کمیته تدوین استانداردهای اعتبار بخشی رشته های علوم پایه به تبیین فرایند اعتباربخشی ، اقدامات انجام شده و برنامه های پیش رو پرداخته و خواستار همکاری و مشارکت تنگاتنگ کمیته های تخصصی اعتبار بخشی برای این امر مهم شدند.

 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 157293
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید